Virüs kontrolü yapın, temiz çıkarsa iyi. Uyduruk antivirüsler ile tarama yapmayın. Bitdefender veya Kaspersky gibi kaliteli bir antivirüs'ün deneme sürümünü indirip tam tarama yapabilirsiniz. Ücretli versiyonla aynı işleve sahipler. Zaten bir antivirüs varsa yine de tam tarama yapın. Sonuç temiz çıkarsa diğer adımları denersiniz.
Windows güncellemelerini kontrol edin. Güncelleme varsa yapın.
Anakartın sitesinden chipset driver ile güncellemeleri yapmak sorunu gideriyor mu kontrol edersiniz. Bu zaten PC'nin düzgün çalışması için yapılması gereken bir şey. Format atarken veya ilk yükleme yapılırken bazen bu güncelleme atlanıyor. Önceden yüklüyse bile güncel halini üzerine yüklemenizde bir problem olmaz.
İnternet modeminize reset atmayı deneyin. Sıcak havalarda bazen ısınıp interneti yavaşlatabilir. Biraz 10-15 dk kadar kapatıp dinlendirip soğumasını sağlayabilirsiniz.
NOT: İnternet yavaşladığı sırada bende bazen PC donma yapabiliyor. Muhtemelen yapmaya çalıştığı işlemde aksama olduğu için geçici bir donma yapıyor. Bu bende internet yavaşladığı zaman olan bir şey. Sizde de benzer durum olmuş olabilir. Donma kısa sürüyorsa internetin yavaşlamasından kaynaklı olabilir. Uzun sürüyorsa başka problemler olabilir.
Yazılımsal değil de, donanımsal problemler yüzünden ise garanti süreci veya garanti bittiyse masraf gerekebilir:
Modem arızası varsa garantiye göndermeniz veya garanti bittiyse değişmeniz gerekir.
HDD veya SSD arızası varsa bunlar da sistemin çalışmasında aksama yaşatabilir. Bu internetten bağımsız olarak hem donma hem de yüklemeleri aksatır. Disk hücre taraması yapan bir program ile (hard disk sentinel, hdd tune pro) kontrol edebilirsiniz. Disk sağlığına da bakabilirsiniz. Arızası varsa değişmeniz gerekir. Yoksa başka problemleri arayabilirsiniz.
RAM kontrolü yapabilirsiniz. Memtest86 ile taratıp tüm testleri geçip geçmediğine bakın. Eğer bir testten dahi hata veriyorsa sorunlu RAM kullanıyor olabilirsiniz. Bu da donmalara sebep olabilir. Hatta bazen mavi ekranlara bile sebep oluyor. Yine arıza varsa garanti süreci veya değişmeniz gerekebilir. Kontrol etmeden problem yoktur diyenlerden olmayın ve ihtimallere mahal vermeden bir kontrol edin.
Harici bir internet yavaşlaması yani altyapıdan kaynaklı yavaşlama yaşıyorsanız, ona yapacak tek şey ISS ile irtibata geçip altyapı arıza kaydı açmanız olur. Yavaşlama yaşadığınız sırada speedtest yaparak internet hızını ve ping değerlerini kontrol edin. Modem kaynaklı problem yaşamıyorsanız altyapıdan şüphelenebilirsiniz.