Son 2 yıldır en büyük problemimiz fiyatlar maalesef bu sektörde. Hem dolar kuru hemde konsol destekli olan modellerdeki ek gümrük vergileri nedeniyle fiyatlar ciddi artmış durumda.
Sıfır alınacak iyi bir direksiyon seti artık ortalama 10000-11000 TL diyebiliriz.
Direksiyon setlerin kronoloji şu şekildedir alacak arkadaşların değerlendirmesi için iyi olabilir.
FFB olmayan ürünler : Ucuz olduğu için tercih edilir. Kısa sürede çöpe dönüşür para israfıdır.
Plastik dişli olan sistemler : Momo, DFGT gibi Logitech ürünleri plastik dişli vardır. Orta seviye ses yapar fakat şuan sadece 2. el alına bildiği için iyi incelenmesi gerekir. Pedalları potansiyometrelidir ve tozlanınca gaza yada frene basmanızda oyunlarda titreme olur. Gaz pedalı tam basılamaz vs gibi sorunlar. 3-4 ayda bir pedalların yağsız kontak sprey ile temizlenmesi gerekir. Pedallar yay olarak çok zayıftır.
Metal dişli sistemler : G25, G27, G29, G923 hızları fena değildir. İlk yıllar güzel hissiyat verirler. Logitech'in özellikle deri vs kalitesi güzeldir. Pedalları giriş seviye için güzeldir. Fren yayları için internet üzerinde bir sürü geliştirme kiti vardır. Zamanla dişliler arasında boşluklar oluşur ve takırtılı bir FFB başlar. Ön takımı bozulmuş araba gibi direksiyonda bir boşlu hissiyatı oluşur. Kronik encoder kırılma problemi vardır. Encoder plastiktir ve internette metal olanları bulunmaktadır. (G25 ve G27 encoder problemi sıkça yaşanır). Potansiyometreli pedallar oldukları için üstteki pedal temizleme durumu aynen geçerlidir.
Hybrid sistemler : Kayış + dişli sistemdir aslında. Thrustmaster T150, T248 bu şekilde çalışır. Özellikle T248 ile beraber gelen T3PM pedalın kalitesi iyidir. Giriş seviye için mevcut ortamda en alınabilir üründür. Rekabetçi profesyonel yarışlar için ürünler zayıf kalsa da gazlama, turlama, yanlama gibi etkinlikler için idealdir. Ortalama 10000-11000 TL civarına alınabilir. Direksiyon evreninde ben orta noktası olarak burayı görüyorum.
T150 ile beraber T3PA pedal gelir. Potansiyometreli pedal olduğu için temizlik durumu aynen geçerlidir. T3PM pedal hall effect sensörlüdür. Tozlanma problemi yoktur.
Kayışlı sistemler : Tamamen kayış ile güç iletimini yapan sistemlerdir. Uzun yıllarca profesyonel yarışlarda bu sistemleri kullandık hala kullanıyoruz. Thrustmaster, Fanatec bu segmentin bilirnir ürünleridir. Genel anlamda güzel ve pürüssüz bir sürüş hissi verirler. Alt segmentlere göre dönüş hızları daha yüksektir. Bir çok modelde alt segmentlerde görmediğimiz kolay simit değiştirme özelliği mevcuttur. FFB detayları daha fazladır. Pedallar ve baseler ayrı satılmaktadır. O yüzden burada artık Loadcell'li pedallarda ilk satın alımda hayatımıza girebilir. Loadcell bir güç hücresidir konunun son aşamasında pedal farkları bölümünde bundan bahsedicem.
Kayışlı sistemlerde soğutma çok önemlidir. Uzun yarışlarda yada drift vs gibi durumlarda kayışlar ısınır ve FFB olarak bir gevşeme durumu yaşanır. Buda örnek olarak 3 saatlik bir yarışta yarışın başlarında yoldaki her detayı hissederken yarışın sonuna doğru sanki buzda giden bir araba hissizliğine dönüşebilir durum. (biraz abartmış olabilirim ama his kötü oluyor) Aynı zamanda uzun yıllar kullanımlarda kayışlar zamanlar eskir ve kopar. Yenilerinin maliyeti TR şartlarında yüksektir ürünleri yedek parçası TR'de yoktur.
Thrustmaster ülkemizde resmi olarak satılmaktadır. Fanatec ise 1 firma tarafından ön sipariş ile getirilmektedir. (Fanatec fiyatlandırması konusunda bilgim bulunmamaktadır)
Direct Drive sistemler : Son zamanlarda oldukça popüler ve ülkemizde de "Türkiye Garantili" olarak alabileceğiniz markalar mevcuttur. Adında da belli olacağı üzere simit motordan çıkan bir mile direkt bağlıdır. Bu nedenle kayış yada çarklı sistemde olduğu gibi boşluk oluşması yada ısınıp ffb kaybı yaşanması gibi durumlar yaşanmamaktadır.
Genel olarak direct drive sistemlerde FFB detayı çok fazladır. Kullandığımız simitleri ağırlığına göre FFB hissiyatı değişmektedir. Direct Drive sistemlerde güç çeşitliliği vardır. Yukarıda pek bahsetmemiş olsak da artık DD bir sistem alırken ne kadar güçlü olacağına karar vermemiz gerekmektedir. 5 NM'den başlayıp 25 NM'lere kadar çıkmaktadır. Tork gücü aslında sizin oyunlardan alacağınız FFB detayını belirlemektedir. Güçlü ürünlerin FFB aralığı daha geniştir ve bu sayede daha fazla detayı size sağlar ve tabii ki daha güçlüdürler.
Moza, Simagic ülkemizde resmi olarak satılmaktadır. Fanatec ise 1 firma tarafından ön sipariş ile getirilmektedir. (Fanatec fiyatlandırması konusunda bilgim bulunmamaktadır)
Bildiğim ve bulabildiğim Tork değerlerini dişli sistemden başlayarak aşağıda paylaşıyorum.
- Logitech DFGT: less than 2.5 Nm
- Logitech G25: 2.5 Nm
- Logitech G27: 2.3 Nm
- Logitech G29: 2.2 Nm
- Logitech G920 : 2.2 Nm
Hybrid
- Thrustmaster T150 : 2 NM
- Thrustmaster T248 : 3.5 NM
Kayışlı
- Fanatec GT3 v2: 2.6 Nm
- Thrustmaster Tx / T300: 3.9 Nm
- Thrustmaster T500: 4.4 Nm
- Fanatec CSW v1: 4.8 Nm
- Thrustmaster TSPC / TGT / TSXW 6 NM
- Fanatec CSW v2: 7.1 Nm
DD
- Moza : 5 - 21 NM
- Fanatec DD 5 - 25 NM
- Simagic 10 - 23 Nm
Son olarak gelelim pedal mevzuna. Ne güzel bir Guide oldu kendi sitemde bile yok valla buna video çekeyim ben
Neyse Pedal konusunda sensör ve yay mekanizması olarak 2 önemli nokta bulunuyor.
Sensör Potansiyometre, Hall Effect olmak üzere açı sensörler ve Loadcell olarak güç sensörü kullanılıyor.
Potansiyometre ve Hall sensör kullanılan sistemlerde pedala basma mesafeniz ölçülmektedir. Bu nedenle hissiyat olarak genelde yumuşak yaylar ve kauçuklar kullanılır. Gaz ve debriyaj için bu sistem uygundur fakat profesyonel yarışlar için fren pedalının Loadcell olması önemlidir. Loadcell frene basma mesafenizi değil frene basma gücünüzü ölçmektedir. Bu nedenle pedal 1 mm dahi yerinden oynasa aslında bir ölçümleme yapabilir. Özellikle viraja fren taşırken yada dozajlamalı fren yapma ihtiyacı duyarken Loadcell pedallar size bu imkanı daha iyi sağlarlar.
Potansiyometre olan pedallarda genel olarak tozlanma problemi hepsinde vardır. Hall Effect sensör manyetik alan ile çalıştığı için tozlanma problemi olmaz ama çevredeki manyetik alanlardan etkilenebilir. Pedalın altında güç kablosu geçerse vs. Loadcell'de zaten sabit duran bir güç hücresi olduğu için tozlanma vs durumundan etkilenmez.
Thrustmaster, Moza ve Fanatec pedallarında özellikle loadcell olan fren pedallarında yay kombinasyonu yapma imkanı sunar size. Bazısı aksesuar olarak satıyor bazısı ise direkt ürün ile gönderiyor yay seçeneklerini. Bu konuda biraz kişisel hissiyat önemli tabi. Kendine en uygun yay yumuşaklığını seçmeniz lazım.
Genel olarak direksiyon kullanımına gelirsek. FFB ayarların kişiden kişiye ve kullandığınız oyundaki araca bile göre değişebilir. O yüzden eğer birinden FFB ayarı aldıysanız onu mutlaka kendinize göre uyarlamanız gerekecektir ve FFB ayarı öyle 1-2 saat içinde yaptım bitti şeklinde olan bişi değildir. Biraz mesai harcamak gerekir doğru his için.
Umarım yardımcı olur. Çok yakında bu konu ile ilgili güzel bir video çekmeyi planlıyorum.