Rehber Bi̇si̇klet Türleri̇ Ve Bi̇si̇klet Seçi̇mi̇ Rehberi̇

Asım Atlıhan

Klavye Delikanlısı
Klavye Delikanlısı
Katılım
13 May 2023
Mesajlar
603
Tepki
86
BİSİKLET TÜRLERİ VE BİSİKLET SEÇİMİ REHBERİ

Bisiklet seçimi yaparken cevabını bilmeniz gereken bazı sorular:

İstediğiniz kullanım amaçları nelerdir ?


Kullanmak istediğiniz amaçlara göre üretilen farklı bisiklet türleri vardır. Bu yüzden ne istediğinizi bilmeniz gerekir.

Hangi ortam şartlarında kullanacaksınız ?
Kullanacağınız yollara göre bir model seçmelisiniz.

Fiziksel özellikleriniz nedir ?
Boy, kilo ve diğer fiziksel özelliklerinize uygun bir model seçmelisiniz.

Bütçeniz ne kadardır ?
Bütçeniz istediğiniz modele yetiyor mu ? Bütçenize uygun modeller nelerdir ?

gibi bazı soruların cevabını bilmeniz gereklidir.


BİSİKLET TÜRLERİ

Kullanım amacına göre ve kullanılacak ortama göre tasarlanmış birçok bisiklet türü bulunmaktadır.

Genel olarak bisiklet türleri ve özellikleri şu şekildedir:

Yol/Yarış Bisikletleri

yarışyol.jpg


Genelde ince yapısı ve hafif oluşuyla dikkat çeken yol/yarış bisikletleri, performansa yönelik aerodinamik kadro yapısına sahip olan bisikletlerdir.

Genel özellikleri:

İnce ve hafif yapısı sayesinde yüksek hız potansiyeli sağlar.

Fazla performanslıdır fakat az konforludur.

İnce ve düz lastik tipine sahiptir.

Uzun yol kullanımına uygundur.

Ekstra yük taşımaya uygun değildir.

Kullanıma uygun alanlar:

Asfalt vb. olan düz ve konforlu yollarda kullanım alanı sunar.

Engebeli arazi kullanımına uygun değildir.


Dağ Bisikletleri (MTB - Mountain Bike)

mtb.jpg


Genelde engebeli arazilerde dayanıklılığı ve performansı arttırmayı amaçlayan bisikletlerdir.

Genel özellikleri:

Kalın ve ağır yapısı sayesinde yüksek dayanıklılık sağlar.

Kalın ve dişli lastik tipine sahiptir.

Uzun yol kullanımına uygundur değildir.


BMX

bmx.jpg


Genellikle akrobastik hareketler yapmak amacıyla tasarlanan bisikletlerdir.

Küçük, ince ve hafif yapıları sayesinde kullanım kolaylığı sağlar.


Trekking/Tur Bisikleti

trekkingtur.jpg


Genellikle hafif ve konforlu yapısından dolayı gezi amaçlı yapılan uzun yolculuklarda tercih edilen bisikletlerdir.

Genel özellikleri:

İnce ve hafif yapısı sayesinde uzun yolculuk yapabilmeyi sağlar.

İnce ve düz lastik tipine sahiptir.

Performans ve konfor bakımından denge sağlar.

Ekstra yük taşımaya uygundur.


Hibrit/Şehir Bisikleti

Genellikle gündelik hayatta, düz, şehir içi alanlarda kullanılan bisikletlerdir.

İnce ve düz lastik tipine sahiptir.

İnce ve hafif yapısı sayesinde kullanım kolaylığı sağlar.


Cyclocross Bisiklet

Cyclocross adı verilerin arazi yarışlarında kullanılan bisikletlerdir.

Cyclocross bisikeltler yarış/yol bisikletlerine benzemekle birlikte aksine arazi koşullarına uygun daha kalın lastiklere sahiptir.


Katlanabilir Bisiklet

katlanır.jpg


Taşınabilirliği arttırmak amacıyla, katlanabilir özelliğe sahip olarak tasarlanan bisikletlerdir.

Küçük, ince ve hafif yapıları sayesinde kullanım kolaylığı sağlar.

Normal bisikeltlere göre daha küçük yapıya ve bileşenlere sahiptir.


Elektrikli Bisiklet

elektrikli.jpg


Diğer bisiklet türlerinin elektrik ile çalışan versiyonu olan bisikletlerdir.

Elektrikli motor kiti sayesinde kullanım kolaylığı sağlar.

Kolaylıkla yüksek hızlara ulaşabilen modelleri vardır.


BİSİKLETLERDE KULLANILAN FREN TİPLERİNDEN BAZILARI

V-Fren


Eski bir fren tipidir. Pabuçların janta baskı uygulaması sonucu bisikletin yavaşlamasını sağlayan fren tipidir.

Mekanik disk fren

Fren kolundan kalipere demir kablo yardımı ile balataların kalipere baskı yapıp diski sıkıştırmasını sağlayarak bisikletin yavaşlamasını sağlayan fren tipidir.

Hidrolik disk fren

Fren kolundan kalipere hidrolik yağ yardımı ile balataların kalipere baskı yapıp diski sıkıştırmasını sağlayarak bisikletin yavaşlamasını sağlayan fren tipidir.

Hidrolik disk fren seçilmesini öneririm.


BİSİKLETLERDE KULLANILAN JANT BOYLARINDAN BAZILARI

26 Jant


Yaklaşık olarak 66 cm jant çapına sahip olan jantlardır.

27,5 Jant

Yaklaşık olarak 70 cm jant çapına sahip olan jantlardır.

29 Jant

Yaklaşık olarak 74 cm jant çapına sahip olan jantlardır.

Bisikletlerde jant boyu tercih edilirken dikkat etmemiz gerekenlerden bazıları şunlardır:

Boy uzunluğumuzun yeterli olması

Yerden yükseklik mesafesi

Sele-pedal arası mesafe

Bisikleti ne kadar kolay kontrol edebildiğimiz vb.


BİSİKLETLERDE KADRO

Bisikletlerde kadro seçimi yaparken dikkat etmemiz gereken temel üç madde:

1.Kadro hammaddesi


Gündelik hayatta Alüminyum tercih etmek işimizi görecektir.

2.Kadro boyu

Belirli standartlara sahip olan kadro boyu ölçüleri (17”, 18”, 19” vb.) bulunmaktadır. Boy uzunluğunuza göre deneyip almanız en iyisi olacaktır.

3.Kadro açısı

Belirli bir standartı olmayan kadro açısı markadan markaya, modelden modele değişiklik gösterebilir. Size uygun olup olmadığını denemeniz en iyisi olacaktır.


AMORTİSÖR/MAŞA

Yapılarına göre 2 tür amortisör vardır:


Yaylı

Havalı

Yay kullanılan amortisörlere yaylı amortisör denir.

Hava basılarak kullanılan amortisörlere havalı amortisör denir.

Amortisörleri 2 başlık altında daha inceleyebiliriz:

Ön amortisör/Maşa

Orta/Arka amortisör

Modelden modele değişmekle beraber daha çok ön amortisörler kullanılır.

Ön amortisörü/Maşa de bazı başlıklar altında inceleyebiliriz:

Kilitsiz

Kilitli

Sertlik ayarlı

Kilitsiz maşalarda ayar yapılamazken kilitli maşalarda istenirse maşa kapatılabilir.

Sertlik ayarına sahip maşalarda da maşanın sertliği ayarlanabilir.


VİTES SİSTEMİ

Başta akla gelen 2 büyük marka bulunmaktadır:


Shimano

SRAM

Bu markaların farklı seviyelerde modelleri bulunmaktadır.

Dişli dizilişi

Bisikletlerde kullanılan farklı dişli dizilişleri bulunmaktadır.

1x11, 1x12, 2x9, 2x10, 2x11, 2x12, 3x6, 3x7, 3x8, 3x9, 3x10 vb.

Dişli dizilişlerinde performans farklılıkları bulunmakla birlikte dişli dizilişleri kişisel tercihe de bağlıdır.


!DİKKAT!
Bu rehber bir profesyonel tarafından hazırlanmamıştır. Eksiklikler ve hatalar olabilir.

Zamanla rehberde düzenlemeler, güncellemeler yapacağım. İyi forumlar dilerim.
Son düzenlenme tarihi: 22.07.2024
 
Son düzenleme:

Mertay

Klavye Delikanlısı
Klavye Delikanlısı
Katılım
23 Nis 2022
Mesajlar
1,587
Tepki
946
Elinize sağlık hocam teşekkürler rehber icin bir şey sormak istiyorum bu bilgiler dışında

jant uzunluğu arttıkça bisikletin ivme performansı dahamı iyi olur yoksa daha mı olumsuz etki eder?
 
KS

Asım Atlıhan

Klavye Delikanlısı
Klavye Delikanlısı
Katılım
13 May 2023
Mesajlar
603
Tepki
86
Elinize sağlık hocam teşekkürler rehber icin bir şey sormak istiyorum bu bilgiler dışında

jant uzunluğu arttıkça bisikletin ivme performansı dahamı iyi olur yoksa daha mı olumsuz etki eder?
Teşekkür ederim. Yarış bisikletlerinde genelde daha büyük jantlar kullanıyorlar. Ama gündelik hayatta kullandığımız bisikletlerde 29 yerine 27,5 tercih edilmesi daha iyi olacaktır. Çünkü daha kolay kontrol edilebiliyor yani dinamik bir yapıya sahip. Tabi ki fiziksel özelliklere göre değişebilir. Sadece tekerlek boyuna bağlı bir durum da değil. Etkili olan bir çok faktör var.
 

Mertay

Klavye Delikanlısı
Klavye Delikanlısı
Katılım
23 Nis 2022
Mesajlar
1,587
Tepki
946
Teşekkür ederim. Yarış bisikletlerinde genelde daha büyük jantlar kullanıyorlar. Ama gündelik hayatta kullandığımız bisikletlerde 29 yerine 27,5 tercih edilmesi daha iyi olacaktır. Çünkü daha kolay kontrol edilebiliyor yani dinamik bir yapıya sahip. Tabi ki fiziksel özelliklere göre değişebilir. Sadece tekerlek boyuna bağlı bir durum da değil. Etkili olan bir çok faktör var.

anladım hocam sağolun şundan dolayı soruyorum mesela yarış bisikletlerinde bilirsiniz pedala bile basmadan bazen yatarak inanılmaz ivme kazanıyorlar. Etmen çok tabi ama 27.5 seçtiğimiz jant boyutunda da günlük kullanımda beni yormayacak bir öneri arıyorum aslında
 

kcrasco

Klavye Delikanlısı
Klavye Delikanlısı
Katılım
25 Nis 2024
Mesajlar
359
Tepki
77
anladım hocam sağolun şundan dolayı soruyorum mesela yarış bisikletlerinde bilirsiniz pedala bile basmadan bazen yatarak inanılmaz ivme kazanıyorlar. Etmen çok tabi ama 27.5 seçtiğimiz jant boyutunda da günlük kullanımda beni yormayacak bir öneri arıyorum aslında
hocam 27 yeterli olur gündelikte. 26 biraz tabiri caizse amd 4 gibi kaldı.. jant çapı büyüdükçe hızlanmanız artacaktır kontrolünüz özellikle keskin hareketler dönüş açılarınız büyüyecektir. 1m cm gidonu döndürdüğünüzde 1metrede döneceğiizz yeri 1.1 metrede döneceksiniz belki. nette belki vardır araştırması benzer şekilde mesafe ölçmüş olabilirler. günlükte tabi çok etki etmez. downhill kullanıyordum bizim için arazide kıvrak olmak önemli olduğu için ona göre seçim yapıyorduk. gidon genişliği, açısı bile önemli oluyordu.

herhangi bir bisiklette 14 jant katlanırlarda bile aynı şekilde yatarsan gidon ve sele üzerine hızlanırsın. aynı bisiklet aynı yol mesafe, 1.70 boyunda aynı ağırlıkta iki kişi bile zayıf ya da kilolu olması fark eder. rüzgara karşı direnç oluşturan yüzey kilolu olanda daha fazla olacağı için yavaş gidersin diğerine göre. ama önermem çok temiz düzgün yolda olur ama tr şartlarında yoldaki en ufak çukur engel seni takla attırabilir. ağırlık merkezini değiştiriyorsun çünkü.
ilk taklamı uludağda o şekilde attım ben. yatmadım tabi ama kayalıklardan inerken gayri ihtiyari yokuş aşağı pozisyonda öne doğru eğimli oluyor. alttaki fotoğrafta farkındaysan seleden daha geride kalçan oturmuyorsun. oturarak yokuşa göre bir nevze ama daha dik yokuşta sakat. kendini geriye verip ön tekerin baskısını azaltıp engelden atlamasını sağlamalısın. iyi ayarlayamadım ve bi taşlardan birinden teker atlamadı ben atladım salto atar gibi bisikletle beraber salto attık ben bisikleti attım 2-3 metre uçtu bende yüz üstü yere. motocross kask olmasına rağmen burnumu kırıyordum.


1x9-1x10 lar vs. bahsettiğim downhillerde kullanılır.. çünkü amaç yokuş çıkmak değil sadece dağdan inmektir. yokuş çıkamazsınız normal bisikletlere göre ağırdır, hafifi değerlidir ama ağırlık azaltmak parça olarak maliyetlidir. karbon
kadrolar daha pahalı zaten belli :) benim bisiklet 15.5 kg filandı :)

ön amortisörlerde uygun modeller yaylılar, havalılar daha pahalı bakımı zahmetlidir. patlarsa ekstra masrafı çok olur. konforu yaylılardan daha iyidir tabi.

giriş seviyesi havalı yerine iyi yaylı öneririm.

yol bisikletlerini önerirler bazen ama kullanması biraz zahmetlidir. temiz yol ister, mazgallardan geçerken dikkat etmelisin araya sıkışır. her titreşimi bozuk yolu çok fazla hissedersin. ön amörtisörlü bir şey öneririm en kötü. en azından sokaklarda daha rahat edersin kaldırım vs. dağ bisikleti diye geçtiği için daha konforlu sürersin. orta kalite bi kadro yol bisikletinden daha sağlam olabilir. çünkü onun amacı kaldırım merdivenden inmek değil. düz otoban gibi akıp gitmeli o.

çok şehir içi varsa en azından bütçe varsa disk fren ( hidrolik )

1721051569473.png
 
Son düzenleme:

Mertay

Klavye Delikanlısı
Klavye Delikanlısı
Katılım
23 Nis 2022
Mesajlar
1,587
Tepki
946
hocam 27 yeterli olur gündelikte. 26 biraz tabiri caizse amd 4 gibi kaldı.. jant çapı büyüdükçe hızlanmanız artacaktır kontrolünüz özellikle keskin hareketler dönüş açılarınız büyüyecektir. 1m cm gidonu döndürdüğünüzde 1metrede döneceğiizz yeri 1.1 metrede döneceksiniz belki. nette belki vardır araştırması benzer şekilde mesafe ölçmüş olabilirler. günlükte tabi çok etki etmez. downhill kullanıyordum bizim için arazide kıvrak olmak önemli olduğu için ona göre seçim yapıyorduk. gidon genişliği, açısı bile önemli oluyordu.

herhangi bir bisiklette 14 jant katlanırlarda bile aynı şekilde yatarsan gidon ve sele üzerine hızlanırsın. aynı bisiklet aynı yol mesafe, 1.70 boyunda aynı ağırlıkta iki kişi bile zayıf ya da kilolu olması fark eder. rüzgara karşı direnç oluşturan yüzey kilolu olanda daha fazla olacağı için yavaş gidersin diğerine göre. ama önermem çok temiz düzgün yolda olur ama tr şartlarında yoldaki en ufak çukur engel seni takla attırabilir. ağırlık merkezini değiştiriyorsun çünkü.
ilk taklamı uludağda o şekilde attım ben. yatmadım tabi ama kayalıklardan inerken gayri ihtiyari yokuş aşağı pozisyonda öne doğru eğimli oluyor. alttaki fotoğrafta farkındaysan seleden daha geride kalçan oturmuyorsun. oturarak yokuşa göre bir nevze ama daha dik yokuşta sakat. kendini geriye verip ön tekerin baskısını azaltıp engelden atlamasını sağlamalısın. iyi ayarlayamadım ve bi taşlardan birinden teker atlamadı ben atladım salto atar gibi bisikletle beraber salto attık ben bisikleti attım 2-3 metre uçtu bende yüz üstü yere. motocross kask olmasına rağmen burnumu kırıyordum.


1x9-1x10 lar vs. bahsettiğim downhillerde kullanılır.. çünkü amaç yokuş çıkmak değil sadece dağdan inmektir. yokuş çıkamazsınız normal bisikletlere göre ağırdır, hafifi değerlidir ama ağırlık azaltmak parça olarak maliyetlidir. karbon
kadrolar daha pahalı zaten belli :) benim bisiklet 15.5 kg filandı :)

ön amortisörlerde uygun modeller yaylılar, havalılar daha pahalı bakımı zahmetlidir. patlarsa ekstra masrafı çok olur. konforu yaylılardan daha iyidir tabi.

giriş seviyesi havalı yerine iyi yaylı öneririm.

yol bisikletlerini önerirler bazen ama kullanması biraz zahmetlidir. temiz yol ister, mazgallardan geçerken dikkat etmelisin araya sıkışır. her titreşimi bozuk yolu çok fazla hissedersin. ön amörtisörlü bir şey öneririm en kötü. en azından sokaklarda daha rahat edersin kaldırım vs. dağ bisikleti diye geçtiği için daha konforlu sürersin. orta kalite bi kadro yol bisikletinden daha sağlam olabilir. çünkü onun amacı kaldırım merdivenden inmek değil. düz otoban gibi akıp gitmeli o.

çok şehir içi varsa en azından bütçe varsa disk fren ( hidrolik )

Ekli dosyayı görüntüle 36271

Çok teşekkür ederim hocam inanılmaz açıklayıcı oldu sağolun :)
 

kcrasco

Klavye Delikanlısı
Klavye Delikanlısı
Katılım
25 Nis 2024
Mesajlar
359
Tepki
77
ne demek fikir verebildiysem ne mutlu. sorunuz olursa yine bildiğim bir şeyse yanıtlarım
 

kcrasco

Klavye Delikanlısı
Klavye Delikanlısı
Katılım
25 Nis 2024
Mesajlar
359
Tepki
77
bisikletler ne kadar pahalanmış yaw. keşke satmasaydım evladiyelik dursaydı valla :(

şuan almaya kalksam 5k $ dan başlıyor. ben 2200 euro ya almıştım zamanında. euro 3.2 TL idi :( ev arkadaşımın motocross motordan pahalıydı o zaman. eski markayı alsam 9k € olmuş fakirleşmişim. hanımın kalbine iner şuan alsam
 
Son düzenleme:

Şu anda bu konuyu okuyan kullanıcılar

Son mesajlar

Geri
Üst